Interiéry a zvuky - Vivat streda #3
Vivat streda #3
Tiež sa ti zdá, že sú tieto Vivat Stredy týždeň, čo týždeň viac a viac pompéznejšie? Okrem toho, že vidíš na čom všetkom treba pracovať pri projekte rozsahu Vivat Slovakie, majú tieto stredy aj ďalšiu skvelú funkciu – vieš si odsledovať, aký masívny počet ľudí na hre týždeň, čo týždeň pracuje. Mnohí popri svojom štúdiu či viacerých robotách.
Všetci mierime k ultimátnemu cieľu – aby sme si mohli Vivat Slovakiu čo najskôr a v čo najvyššej kvalite konečne zahrať. Ak si chceš túto dobu čakania skrátiť, najlepšie čo môžeš urobiť je nám pomôcť pri jej tvorbe. Asociácia slovenských herných vývojárov SGDA nedávno pripravila krásny výčet dostupných ponúk stáží slovenských herných firiem, sme tam aj my. Budeme čakať na tvoj mailík 😉.
HerrRoman, Roman Lipka
Interiér - Polícia U dvoch goríl
Policajné prezídium U dvoch goríl (pôvodne U 🦁🦁) je skutočne svojská policajná stanica, čo sa týka dostupnosti podkladov na jej tvorbu. Okrem jednej fotky vchodových dverí z vnútra a takmer nič neprezradzujúceho záberu z filmu Únos v podstate neexistujú žiadne fotografie interiéru. To vytvára samozrejme problém, keďže vo Vivat Slovakia ide o jeden z najdôležitejších príbehových interiérov.
Preto chcem dať bigup nášmu tímu za tzv. „investigatívny gamedev“, kedy boli chalani vyslaní riskujúc svoju osobnú slobodu získať materiály priamo na policajnom prezídiu. Po viacerých pokusoch sa to podarilo aj bez zatknutia. Za zmienku stojí aj úžasná grafická práca s Global Illumination (GI) a Light Probes Mithyho, ktorý prácu so svetlom zvládol naozaj bravúrne.
Môžem sa teda menom všetkých členov tímu, ktorý sa na tomto modely podieľali pochváliť naozaj krásnym interiérom policajnej stanice z ktorého vyslovene sršia 90. roky. 🙂.
- BigN, Dominik Lopušný
Global illumination
Aby boli interiéry realisticky osvetlené, potrebujú mať vypočítané dáta pre Global Illumination (skratka GI, [dží-aj] ), ktoré počas hrania vytvárajú efekt nepriamo odrazeného svetla. Taktiež musia mať nastavené Reflection Probes, ktoré sa starajú o priamo odrazené svetlo, čiže odlesky. A nakoniec musíme mať aj Light Probes, aby sa správne osvetľovali aj dynamické objekty, ako je napríklad model hráča. Porovnaj si interiér polície s GI a bez neho. O grafike Vivat Slovakia naozaj nemusíš pochybovať.
- Mithy, Samuel Potisk
Akustika a zvukové zóny
Pre mňa ako sound designéra snáď nie je nič dôležitejšie ako podporiť dielo čo najväčším množstvom rôznych zvukov. Myslím, že práve zvuk má tú schopnosť vcucnúť život konkrétnemu objektu či priestoru vykreslenom na obrazovke. Vytvoriť ale vhodný zvuk nie je všetko. Treba ho vsadiť do priestoru tak, aby tomu hráč alebo divák naozaj veril. Preto sme s chalanmi v posledných dňoch dotvorili systém, vďaka ktorému môže mať každá miestnosť vo Vivat Slovakii jedinečnú akustiku. Od podchodu na Trnavskom mýte, až po chodbu paneláku hlavnej postavy Milana. Ozvučenie exteriéru sa bude tiež meniť podľa hráčovej lokality. Čím hlbšie bude hráč v centre mesta, tým bude znieť Bratislava aktívnejšie. Samozrejme s ohľadom na deň a noc. Keď sa vo Vivat Slovakia vyberieš do parkov alebo napríklad na Slavín, môžeš si odpočinúť od zvukov mesta v pokľudnej atmosfére. Vďaka tímu Vivat a ich systému zvukových zón, môžeme vytvárať takéto oblasti kdekoľvek. Od kvapkajúcich tunelov cez kopce, kde riadne fúka až pod mosty plné ozvien.
- Lukáš Holocsy
Autentické zvuky áut
Už nazačiatku spolupráce s tímom Vivat sme sa bavili že by to bola veľká paráda, keby sme mali fakt autentické zvuky áut. Tie sú ale pre herného zvukára najväčšia výzva. Najprv treba auto nahrať. To je tá najväčšia zábava. Nahrávate všetko. Teda až na rozflákanie historického vozidla 😁. To by sa majiteľ veterána veru nepotešil. Na predstavu ale ide o trúbenie, šmýkanie, stierače či smerovky. Hlavne ale zvuk jazdy. Tá je vždy najväčší oriešok. Taký zvuk motora v hre sa môže skladať z veľkého počtu zvukov, ktoré sa medzi sebou prelínajú podľa toho ako jazdíš. Nezažil som snáď náročnejší proces zvukovej postprodukcie. Po niekoľko dňovom procese ale dôjdete k výsledku a ten krásne poteší. Momentálne máme v hre čerstvo autentické zvuky ikonickej Škody Favorit a Škody 120, pričom onedlho sa púšťame na lov zvukov legendárnej Škody 1203 a nádherného Žigulíka! Ďakujeme Bari a TheFastLifeInc za zapožičanie vozidiel, ktorých zvuky budú navždy zvečnené vo Vivat Slovakia.
- Lukáš Holocsy
Zvuky búračky
Vieš ako nahrať super zvuky rozflákania auta pre tvoju hru? Zavolaj svojho kolegu vývojára, ktorý sa celý deň babrá v kóde hry, zožeň staré auto, daj mu do ruky kladivo a iba zapni nahrávanie. Vybiť si zlosť z crashov Unity na vrakovisku musel byť pre Mithyho skvelý teambeating.
- Lukáš Holocsy
Podozrivá novinárka Laura
Vždy keď robím na postave, ktorá je založená na niekom reálnom, je to výzva. Ale v dobrom. Aj napriek všetkým nástrojom a čiastočnej automatizácii je to veľa mravčej roboty a hranie sa s detailmi. Zakaždým ma ale baví sledovať, ako sa herná verzia postavy postupne viac a viac približuje podobnosťou svojej živej predlohe. Ak má niekto nejaké špecifické črty, na základe ktorých sa dá daná postava ihneď rozpoznať, je to radosť prenášať ich do digitálnej podoby. A tak to bolo aj v prípade Kiky Svarinskej, ktorá prepožičia svoj hlas mladej a zvedavej žurnalistke Laure.
- Dielo Tai, Jakub
Hudba do autodromu
Keďže bude mať Vivat Slovakia na Petržalskej strane aj autodrom, povedala som si, že predsa kolotoče nemôžu byť bez poriadnej kolotočariny. A tak som sa do toho pustila. Začala som si zbierať rôzne hudobné referencie z 90. rokov a skorých 2000', ktoré boli v tej dobe určite veľkými hitovicami. Hudba je ešte vo fáze rozrobeného Ableton projektu, predsalen mix a master nie je prechádzka ružovou záhradou. Pokiaľ máš pozorné uši, určite si všimneš jeden zvukový easter egg v tejto skladbe :).
- Tea, Terézia Kováčiková
Bistro Natálka
Pri každej budove, ktorú som pre Vivat robil v minulosti či modelujem práve teraz sa sústreďujem na jej optimalizáciu a detaily. Pri modelovaní je to pre mňa viac než kľúčové. Čo sa týka náročnosti, tak dnes už neexistujúce Bistro Natálka sa mi modeluje parádne a vďaka tomu, že sa jednoducho modeluje, zostáva mi viac miesta na jeho detaily. A na tých nikdy nešetrím! Mám za to, že práve vďaka detailom herný objekt začína vyzerať úžasne. Vďaka nim som sa naučil efektívne modelovať a textúrovať. Najväčšou motiváciou pri modelovaní budovy je rozhodne jej dokončenie, keďže svojou prácou podporujem nie len seba zlepšovaním sa, ale zároveň pomáham projektu Vivat Slovakia, na ktorý sa tak veľmi všetci tešíme. Svojou prácou reálne prispievam k tomu, aby sme si hru mohli konečne zahrať!
- Damián Krúpa
Pošta na ZŠT Bratislava Nové Mesto
Adam Lazar, autor pošty v bratislavskom Novom Meste, letel rovno po dokončení modelu na dovolenku k moru. Jeho dojmy si preto prečítaš v nejakej ďalšej Vivat Strede pri jeho ďalšej tvorbe. Prajeme ti krásny oddych, Adame! 🏖️
Železničný vozeň - vagón
Vlakom sa venujem už od malička a aj preto ma modelovanie tohto osobného vozňa veľmi bavilo. Nie je vždy jednoduché udržať polycount na uzde, čiže počet polygónov, aby Vivat Slovakia bežala aj na slabších strojoch, najmä keď je to model, kde ide naozaj o detaily. Pri modelovaní vozňa som sa snažil držať čo najviac reality a aj preto som používal viaceré referencie. Tieto vozne našťastie poznám aj z reality, takže modelovanie a textúrovanie nebolo až tak zložité. 🙂
- Molotov cocktail, Michal Jakabčič
Malá scéna STU
Keďže sa modelovaniu budov do Vivat Slovakie venujem už nejakú dobu, myslel som si, že ma už žiadna budova veľmi neprekvapí. Mýlil som sa. Každá budovka ma v sebe niečo unikátne a budova Malej scény STU nie je výnimkou. Na prvý pohľad sa môže zdať, že ide o obyčajnú skupinu kvádrov zlepených do seba. No, časť stien, ktoré vyčnievajú zo základného tvaru objektu tvoria zaujímavý detail, ktorý budovku odlišuje od ostatných a dodáva jej hĺbku. Vymyká sa vďaka tomu obyčajnosti, čo si človek na prvý pohľad nemusí všimnúť. Takýchto detailov som si pri architektúre začal všímať a veľmi vážiť.
- Mejtus, Matúš Černák
Kunsthalle blok
Mojim novým zadaním je blok budov v Starom Meste, ako je mekáč či kultúrne centrum Kunsthalle. Keďže som mal v piatok poslednú skúšku (úspešne zvládnutú! 🤩), začal som modelovať až cez víkend. S doterajším priebehom modelovania som zatiaľ spokojný a koncom týždňa plánujem budovu dokončiť. Na finálny vizuál sa dosť teším a výsledok postnem do nášho Discordu Vivat Slovakia. Takže ak tam ešte náhodou nie si, určite sa pridaj. 😊
- Michal805, Michal Slavkov
Mestské hradby
Bratislave ako európskemu mestu nechýba naozaj nič. Od rodinných domov cez brutalistické megastavby komunizmu až po historické hradby. A to sa bavíme v podstate o jedinej ulici! Staromestské hradby lemujú jednu z najdôležitejších ciest v hlavnom meste. Ale ako ich preniesť do hry tak, aby vyzerali vierohodne? Hradby som si bol osobne odfotiť a následne som si z týchto fotiek vytvoril textúru, ktorá je dostatočne kvalitná a má len minimálny tiling (čiže opakovanie sa textúry vedľa seba). Už len nájsť spôsob, ako dať do hry celkom logicky aspoň 60 vežičiek na synchronizáciu mapy a umiestniť pod ne vozíky so senom. 😁
- Captain Aren (gallardoSVK), Jaromír Miko
Káble vo Vivat Slovakia
Okrem budov a ciest je v Bratislave aj kopec káblov elektrického a telefónneho vedenia. Aby nám vykresľovanie všetkých týchto káblov neroztopilo grafické karty, spravili sme si na ich vykresľovanie vlastný systém. Modely káblov sa dynamicky generujú podľa vzdialenosti hernej kamery od kábla tak, aby sa kábel vždy vykresľoval v presne takej kvalite, ako je potrebné. Ich prehnutie, hrúbka či farba je otázkou pár custom sliderov. S káblami si teda naši modeléri pri ich objektoch nemusia robiť žiadne starosti, keďže hernú Bratislavu okáblujeme priamo v Unity. 🔌
- Mithy, Samuel Potisk
Ak ťa takáto forma vývojárskych denníčkov baví a chceš aby Vivat Streda pokračovala, najlepšie ako nám o tom môžeš dať vedieť je komentárom alebo lajkom na
- Instagrame
- Facebooku
- TikToku
- či priamo na komunitnom Discorde
Ďakujeme za záujem!
Team Vivat